Servei de Formació del Professorat
Taller 25CA76IN014 - Projectes lingüístics de centre, democràtics i participatius
Ofertat per CEFIRE de Castelló
Dades generals
General àmbit lingüístic
9 de juny de 2025
30 de juny de 2025
15 hores
40 (més de 80 inscripcions realitzades)
a distància
Terminis D'inscripció
28 de març de 2025
26 de maig de 2025
29 de maig de 2025
Ponents
Maria Esteve Fortaner
Javier Pallares Badenes
Sonia Ibañez Abad
Josep Antoni Gramatge Garcia

Objectius
  • Promoure actituds positives del professorat de l'àmbit lingüístic que afavorisquen la coordinació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de les diferents llengües del currículum.
  • Potenciar el treball en equip del professorat de l'àmbit lingüístic que facilite l'intercanvi d'experiències.
  • Conéixer els programes d'educació plurilingüe.
  • Informar de les propostes formatives de l'assessoria d'àmbit lingüísti relacionades amb l'educació plurilingüe.
  • Facilitar estratègies, tècniques i recursos per a l'educació plurilingüe.
  • Conéixer enfocaments metodològics per a l'educació plurilingüe: AICLE, projectes de treball, treball per tasques i treball cooperatiu
  • Identificar i comprendre la normativa educativa relacionada amb l'ensenyament de les llengües, les seues especificitats a cada etapa educativa (Infantil, Primària i Secundària) i les lleis que regulen l'ús i l'ensenyament de les llengües a l'aula.
  • Conéixer els elements que componen un Pla Lingüístic, incloent-hi els objectius, les metodologies, les estratègies i els recursos utilitzats per promoure el coneixement i ús de les llengües en l¿àmbit escolar, així com la seua aplicació en cada etapa educativa.
  • Reflexionar sobre el Pla Lingüístic com una eina de gestió educativa que garanteix la coherència en l'ensenyament de les llengües i la seua integració a les pràctiques docents diàries.
  • Identificar les necessitats lingüístiques de l'alumnat, analitzar les característiques sociolingüístiques del context escolar i recollir informació per adaptar el Pla Lingüístic a aquestes necessitats.
  • Dissenyar models de participació activa de les famílies en el procés lingüístic educatiu, establint canals de comunicació per implicar-les en el seguiment i en la promoció de les llengües a l'escola i a casa.
  • Aplicar el Pla Lingüístic a l'aula mitjançant estratègies d'ensenyament i aprenentatge que afavoreixen l'ús de les llengües de manera efectiva, tot integrant activitats i recursos que promoguen tant la comprensió com l'expressió oral i escrita en les llengües implicades
  • Dissenyar un sistema d¿avaluació que permeta mesurar l'impacte del Pla Lingüístic en l'alumnat i en el conjunt del centre, revisant els resultats obtinguts i adaptant les estratègies segons les necessitats detectades.
  • Fomentar la reflexió crítica sobre el paper de les llengües a l'escola, tant per al desenvolupament cognitiu i social dels alumnes com per a la creació d¿un ambient inclusiu i plural que respecte la diversitat lingüística de la comunitat educativa.
Continguts
  • El currículum i l'àmbit lingüístic: el context legal.
  • Els fonaments de l'educació plurilingüe.
  • El tractament integrat de les llengües i l'ensenyament integrat de llengua i continguts.
  • La programació i la coordinació dins de l'àmbit lingüístic.
  • Els materials i els recursos per la l'educació plurilingüe.
  • La didàctica i la metodologia de l'educació plurilingüe: AICLE, projectes de treball, treball per tasques i treball cooperatiu
  • Normativa sobre aquest tema en Educació Infantil, Primària i Secundària.
  • Estructura i continguts del Pla.
  • El Pla com a document de gestió pedagògica.
  • Detecció de necessitats, anàlisis del context, característiques sociolingüístiques de la zona. Instruments de recollida d'informació.
  • Models de participació de les famílies en aquest procés.
  • Gestió del Pla, formulació i aprovació per òrgans col·legiats.
  • Desenvolupament i implementació en la pràctica.
  • Avaluació del Pla.
Dirigit A
    • Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en els quals s'impartisquen els ensenyaments regulats per la Llei orgànica d'Educació.
    • Personal docent i personal tècnic educatiu que preste serveis tècnics de suport educatiu als centres indicats en l'apartat anterior.
    • Personal que haja finalitzat els graus i màster que condueixen a l'obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les bosses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació i aquest personal no supose més del 50% de participació en l'activitat.
    Condicions
      • 1. Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica de l'activitat.
      • 2. Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la temàtica de l'activitat.
      • 3. Ordre d'inscripció seguint el següent criteri:
      • Personal docent en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006).
      • Personal tècnic educatiu en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006).
      • Personal inscrit en alguna de les bosses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació.
      • Resta del professorat.
      Observacions
        • La formació compta amb dues sessions síncrones els dies 09/06/2025 i 16/06/2025 en horari de 16 a 19 hores.
        Termes Consultar inscripcions