Maria Esteve Fortaner Javier Pallares Badenes Sonia Ibañez Abad Josep Antoni Gramatge Garcia
Objectius
Promoure actituds positives del professorat de l'àmbit lingüístic que afavorisquen la coordinació en el procés d'ensenyament-aprenentatge de les diferents llengües del currículum.
Potenciar el treball en equip del professorat de l'àmbit lingüístic que facilite l'intercanvi d'experiències.
Conéixer els programes d'educació plurilingüe.
Informar de les propostes formatives de l'assessoria d'àmbit lingüísti relacionades amb l'educació plurilingüe.
Facilitar estratègies, tècniques i recursos per a l'educació plurilingüe.
Conéixer enfocaments metodològics per a l'educació plurilingüe: AICLE, projectes de treball, treball per tasques i treball cooperatiu
Identificar i comprendre la normativa educativa relacionada amb l'ensenyament de les llengües, les seues especificitats a cada etapa educativa (Infantil, Primària i Secundària) i les lleis que regulen l'ús i l'ensenyament de les llengües a l'aula.
Conéixer els elements que componen un Pla Lingüístic, incloent-hi els objectius, les metodologies, les estratègies i els recursos utilitzats per promoure el coneixement i ús de les llengües en l¿àmbit escolar, així com la seua aplicació en cada etapa educativa.
Reflexionar sobre el Pla Lingüístic com una eina de gestió educativa que garanteix la coherència en l'ensenyament de les llengües i la seua integració a les pràctiques docents diàries.
Identificar les necessitats lingüístiques de l'alumnat, analitzar les característiques sociolingüístiques del context escolar i recollir informació per adaptar el Pla Lingüístic a aquestes necessitats.
Dissenyar models de participació activa de les famílies en el procés lingüístic educatiu, establint canals de comunicació per implicar-les en el seguiment i en la promoció de les llengües a l'escola i a casa.
Aplicar el Pla Lingüístic a l'aula mitjançant estratègies d'ensenyament i aprenentatge que afavoreixen l'ús de les llengües de manera efectiva, tot integrant activitats i recursos que promoguen tant la comprensió com l'expressió oral i escrita en les llengües implicades
Dissenyar un sistema d¿avaluació que permeta mesurar l'impacte del Pla Lingüístic en l'alumnat i en el conjunt del centre, revisant els resultats obtinguts i adaptant les estratègies segons les necessitats detectades.
Fomentar la reflexió crítica sobre el paper de les llengües a l'escola, tant per al desenvolupament cognitiu i social dels alumnes com per a la creació d¿un ambient inclusiu i plural que respecte la diversitat lingüística de la comunitat educativa.
Continguts
El currículum i l'àmbit lingüístic: el context legal.
Els fonaments de l'educació plurilingüe.
El tractament integrat de les llengües i l'ensenyament integrat de llengua i continguts.
La programació i la coordinació dins de l'àmbit lingüístic.
Els materials i els recursos per la l'educació plurilingüe.
La didàctica i la metodologia de l'educació plurilingüe: AICLE, projectes de treball, treball per tasques i treball cooperatiu
Normativa sobre aquest tema en Educació Infantil, Primària i Secundària.
Estructura i continguts del Pla.
El Pla com a document de gestió pedagògica.
Detecció de necessitats, anàlisis del context, característiques sociolingüístiques de la zona. Instruments de recollida d'informació.
Models de participació de les famílies en aquest procés.
Gestió del Pla, formulació i aprovació per òrgans col·legiats.
Desenvolupament i implementació en la pràctica.
Avaluació del Pla.
Dirigit A
Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en els quals s'impartisquen els ensenyaments regulats per la Llei orgànica d'Educació.
Personal docent i personal tècnic educatiu que preste serveis tècnics de suport educatiu als centres indicats en l'apartat anterior.
Personal que haja finalitzat els graus i màster que condueixen a l'obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les bosses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació i aquest personal no supose més del 50% de participació en l'activitat.
Condicions
1. Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica de l'activitat.
2. Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la temàtica de l'activitat.
3. Ordre d'inscripció seguint el següent criteri:
Personal docent en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006).
Personal tècnic educatiu en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006).
Personal inscrit en alguna de les bosses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació.
Resta del professorat.
Observacions
La formació compta amb dues sessions síncrones els dies 09/06/2025 i 16/06/2025 en horari de 16 a 19 hores.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.