Reflexionar sobre els beneficis cognitius, emocionals i socials de l'aprenentatge a l'aire lliure i la seua rellevància al segle XXI.
Desenvolupar habilitats per programar activitats educatives que integren la natura al currículum escolar de manera significativa.
Explorar metodologies i estructures pedagògiques adients per a l'aprenentatge en espais naturals.
Identificar recursos naturals propers i aprofitar-los per dissenyar projectes interdisciplinaris que fomenten competències LOMLOE.
Aplicar eines d'observació i avaluació pràctica per mesurar l'aprenentatge en entorns naturals.
Dissenyar, implementar i presentar projectes d'aprenentatge a l'aire lliure integrats a la programació anual
Continguts
CONTINGUTS ESPECÍFICS D'AQUESTA FORMACIÓ:
Beneficis de l'aprenentatge a la natura: cognitius, emocionals i socials.
Els desafiaments del segle XXI i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS): com integrar-los en l'educació a l'aire lliure.
Elements essencials a considerar abans de treballar a l'exterior: primers passos.
La diferència entre "programar amb la natura" i "eixir d'excursió"
Disseny d'activitats curriculars a la natura per a les àrees de Primària
Desenvolupament de competències transversals: sostenibilitat, autonomia, treball en equip i pensament crític.
Integració de valors ecosocials en l'aprenentatge
Metodologies :exploració, descobriment, joc i experimentació.
Estructures pedagògiques: moments de cercle, aprenentatge basat en projectes, caixes de recerca.
Connexió pedagògica entre l'aprenentatge dins i fora de l'aula.
Integrar els aprenentatges a l'exterior en la programació d'aula.
Estratègies pràctiques d'observació i avaluació competencial LOMLOE en entorns naturals.
Disseny de Situacions d'Aprenentatge que integren els espais naturals.
Creació de projectes interdisciplinaris adaptats a l'entorn pròxim.
Anàlisi i retroalimentació constructiva dels projectes dissenyats pels participants.
Dirigit A
Per ser un curs de la convocatòria d'Administracions Públiques, només podrà participar:
1. El personal docent i el personal tècnic educatiu (personal educador d'educació infantil, educador
d'educació especial, fisioterapeuta, ) que presta els seus servicis en centres educatius no
universitaris de titularitat de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
2. Personal funcionari de cossos docents de la Comunitat Valenciana adscrit als organismes
educatius de les diferents Conselleries, de l'Administració General de l'Estat, en servicis especials,
en programes de l'Acció Educativa Espanyola en l'Exterior o en el Ministeri d'Educació i Formació
Professional i en altres Administracions públiques.
3. Inspectores i inspectors d'Educació de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació
Condicions
1.Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica de l'activitat.
2.Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la temàtica de l'activitat.
3.Orde d'inscripció seguint el següent criteri:
Personal docent en actiu en centres públics.
Personal tècnic educatiu en actiu en centres públics.
Observacions
El curs té 10 sessions, 6 sincrones en línea per TEAMS i 4 sessions presencials en el CEIP El Pinar del Grau de Castelló.Les sessions presencials es farán els dies:
13 de maig. 3 hores.
3 juny. 4 hores.
10 juny. 4 hores.
17 juny. 2.5 horas.
El curs es desenvolupa en modalitat mixta amb una metodologia activa, reflexiva i pràctica:
Videoconferències on-line
Exposicions teòriques i exemples pràctics inspiradors.
Recursos multimèdia
Vídeos, lectures i guies pràctiques, preferentment descarregables i d'accés lliure.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.