a. Posar el professorat i per tant l'alumnat, davant de la realitat menys agradable del món on vivim avui dia.
b. Portar a l'aula els fets més terribles de la Història de la Humanitat i fer-los conèixer amb un sentit pedagògic concret, amb coneixement de causa i amb l'objectiu precís de treballar l'esperit crític i la consciència democràtica entre els alumnes per a la salvaguarda de els drets humans que de vegades es veuen amenaçats per desconeixement dels mateixos.
c. Plantejar opcions didàctiques i metodològiques d'aplicació a l'aula d' aquesta pedagogia a través de la reflexió, l'anàlisi d'accions ja existents i la creació d'una opció pròpia.
d. Proposar la utilització de metodologies actives a l'aula per al tractament d'aquest tipus de temàtiques.
Continguts
A. Coneixement teòric, històric i filosòfic de l'horror i el mal en totes les accepcions (terror, pànic, por, horror, maldat)
B. Enfrontament teòric de la pedagogia de l'Horror davant la dictadura de la felicitat, coneguda com a Happycràcia i que impera avui dia en els cercles psicològics i pedagògics occidentals.
C. Revisió del currículum educatiu i anàlisi del mateix per saber com aplicar aquesta pedagogia i on podem intervenir sent respectuosos amb la legislació vigent.
D. Anàlisi general dels fets més dramàtics de la Humanitat a la Història Contemporània més recent i com s'ensenyen (si és que s'ensenyen) tals com:
a. Els camps de batalla de la 1a i 2a Guerra Mundial
b. Els accidents nuclears més greus com Txernòbil o Fukushima i els llocs d'explosions nuclears i
proves tals com l'atol de Mururoa, Hiroshima i Nagasaki, etc.)
c. L'Holocaust
d. Les presons i camps de concentració i extermini (gulags soviètics, Guantánamo, Albatera, presoners del Vietnam, el sistema carcerari de qualsevol lloc del món)
e. Fosses comunes i cementiris com a fonts històriques de gran valor.
f. Llocs d'execucions massives
g. Etc.
E. Detecció dels discursos de l'odi actualment i anàlisi dels mateixos.
F. Plantejament destratègies per al desenvolupament de lesperit crític i la ciutadania activa entre adults i joves.
G. Exposició de propostes pedagògiques i metodològiques ja existents sobre la pedagogia de l'Horror a les aules a través de les metodologies actives a través de l'anàlisi i coneixement de les mateixes com ABP, ABR, APS, viatges de la memòria, accions i actes puntuals als centres, etc.
Dirigit A
Persones destinatàries de la formació de AAPP
Per ser un curs de la convocatòria d'Administracions Públiques, només podrà participar:
1. El personal docent i el personal tècnic educatiu (personal educador d'educació infantil, educador
d'educació especial, fisioterapeuta, ¿) que presta els seus servicis en centres educatius no
universitaris de titularitat de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
2. Personal funcionari de cossos docents de la Comunitat Valenciana adscrit als organismes
educatius de les diferents Conselleries, de l'Administració General de l'Estat, en servicis especials,
en programes de l'Acció Educativa Espanyola en l'Exterior o en el Ministeri d'Educació i Formació
Professional i en altres Administracions públiques.
3. Inspectores i inspectors d'Educació de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
Condicions
1.Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica de l'activitat.
2.Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la temàtica de l'activitat.
3.Orde d'inscripció seguint el següent criteri:
Personal docent en actiu en centres públics.
Personal tècnic educatiu en actiu en centres públics.
Observacions
La formació es realitzarà a través de la plataforma Aules, amb dos sessions voluntàries síncrones en Teams (la primera a l'inici, 27/05/25 de 17h a 19h centrada en la filosofia del mal i per a explicar els materials i tasques del curs, i la segona al final, 19/06/25 de 17h a 19h, centrada en els discursos de l'odi i les aplicacions de materials a l'aula).
Obligatori realitzar totes les tasques plantejades en Aules (article 18 de l'ORDE 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que establix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives).
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.