Servei de Formació del Professorat
Curs 25CA88IN005 - Enfocaments pedagògics per a l'ensenyament del patiment humà a través de la història
Ofertat per CEFIRE de Castelló
Dades generals
Humanístic
26 de maig de 2025
26 de juny de 2025
20 hores
40 (més de 80 inscripcions realitzades)
a distància
Terminis D'inscripció
17 de març de 2025
11 de maig de 2025
21 de maig de 2025
Ponents
Jose Manuel Gil Sanchez

Objectius
    • a. Posar el professorat i per tant l'alumnat, davant de la realitat menys agradable del món on vivim avui dia.
    • b. Portar a l'aula els fets més terribles de la Història de la Humanitat i fer-los conèixer amb un sentit pedagògic concret, amb coneixement de causa i amb l'objectiu precís de treballar l'esperit crític i la consciència democràtica entre els alumnes per a la salvaguarda de els drets humans que de vegades es veuen amenaçats per desconeixement dels mateixos.
    • c. Plantejar opcions didàctiques i metodològiques d'aplicació a l'aula d' aquesta pedagogia a través de la reflexió, l'anàlisi d'accions ja existents i la creació d'una opció pròpia.
    • d. Proposar la utilització de metodologies actives a l'aula per al tractament d'aquest tipus de temàtiques.
    Continguts
      • A. Coneixement teòric, històric i filosòfic de l'horror i el mal en totes les accepcions (terror, pànic, por, horror, maldat)
      • B. Enfrontament teòric de la pedagogia de l'Horror davant la dictadura de la felicitat, coneguda com a Happycràcia i que impera avui dia en els cercles psicològics i pedagògics occidentals.
      • C. Revisió del currículum educatiu i anàlisi del mateix per saber com aplicar aquesta pedagogia i on podem intervenir sent respectuosos amb la legislació vigent.
      • D. Anàlisi general dels fets més dramàtics de la Humanitat a la Història Contemporània més recent i com s'ensenyen (si és que s'ensenyen) tals com:
      • a. Els camps de batalla de la 1a i 2a Guerra Mundial
      • b. Els accidents nuclears més greus com Txernòbil o Fukushima i els llocs d'explosions nuclears i
      • proves tals com l'atol de Mururoa, Hiroshima i Nagasaki, etc.)
      • c. L'Holocaust
      • d. Les presons i camps de concentració i extermini (gulags soviètics, Guantánamo, Albatera, presoners del Vietnam, el sistema carcerari de qualsevol lloc del món)
      • e. Fosses comunes i cementiris com a fonts històriques de gran valor.
      • f. Llocs d'execucions massives
      • g. Etc.
      • E. Detecció dels discursos de l'odi actualment i anàlisi dels mateixos.
      • F. Plantejament destratègies per al desenvolupament de lesperit crític i la ciutadania activa entre adults i joves.
      • G. Exposició de propostes pedagògiques i metodològiques ja existents sobre la pedagogia de l'Horror a les aules a través de les metodologies actives a través de l'anàlisi i coneixement de les mateixes com ABP, ABR, APS, viatges de la memòria, accions i actes puntuals als centres, etc.
      Dirigit A
        • Persones destinatàries de la formació de AAPP
        • Per ser un curs de la convocatòria d'Administracions Públiques, només podrà participar:
        • 1. El personal docent i el personal tècnic educatiu (personal educador d'educació infantil, educador
        • d'educació especial, fisioterapeuta, ¿) que presta els seus servicis en centres educatius no
        • universitaris de titularitat de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
        • 2. Personal funcionari de cossos docents de la Comunitat Valenciana adscrit als organismes
        • educatius de les diferents Conselleries, de l'Administració General de l'Estat, en servicis especials,
        • en programes de l'Acció Educativa Espanyola en l'Exterior o en el Ministeri d'Educació i Formació
        • Professional i en altres Administracions públiques.
        • 3. Inspectores i inspectors d'Educació de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
        Condicions
          • 1.Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica de l'activitat.
          • 2.Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la temàtica de l'activitat.
          • 3.Orde d'inscripció seguint el següent criteri:
          • Personal docent en actiu en centres públics.
          • Personal tècnic educatiu en actiu en centres públics.
          Observacions
            • La formació es realitzarà a través de la plataforma Aules, amb dos sessions voluntàries síncrones en Teams (la primera a l'inici, 27/05/25 de 17h a 19h centrada en la filosofia del mal i per a explicar els materials i tasques del curs, i la segona al final, 19/06/25 de 17h a 19h, centrada en els discursos de l'odi i les aplicacions de materials a l'aula).
            • Obligatori realitzar totes les tasques plantejades en Aules (article 18 de l'ORDE 65/2012, de 26 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que establix el model de formació permanent del professorat i el disseny, reconeixement i registre de les activitats formatives).
            Termes Consultar inscripcions