Conèixer les dades estadístiques sobre salut mental en tot l'estat segons l'estudi PSICE (Psicología basada en la evidencia en centros educativos) de la Universitat de La Rioja.
Conèixer les causes del problemes de salut mental segons els treballs de la psiquiatra K. Allsop de la Universitat de Livepool, S. Gerhardt, M. Teicher psiquiatra de la universitat de Harvard), la OMS, i altres.
Conèixer les aportacions R, Spitz, K. Lorenz y H. Harlow com precursors de la teoria de l'apego:
Conèixer els conceptes bàsics de la teoria de l'apego de J. Bowlby, els quatre tipus (Ainsworth i Main) i la seua importància al llarg del cicle vital.
Conèixer les estratègies d'avaluació dels tipus d'apego en l'alumnat d'Infantil i Primària.
Conèixer la relació entre els tipus d`apego i la delinqüència, incloent la de gènere, els trastorns mentals i el suïcidi.
Conèixer els plans de salut mental de Castilla y León, Andalucía y Comunitat Valenciana.
Conèixer el programa Primera Alianza de Carlos Pitillas amb les famílies.
Identificar el tipus d`apego del professorat i la influència en l'avaluació del seu alumnat.
Conèixer les causes de l'ansietat i els seus tipus.
Conèixer la importància de l'atenció plena en la salut mental. Pràctica de la meditació.
Saber intervindre des de l'àmbit educatiu en crisis d'ansietat, autolesions sense intenció de mort i conductes de l'espectre suïcida, especialment en l'adolescència.
Conèixer la importància de l'Apego Grupal en l'adolescència i les seues conseqüències.
Adquirir competències per a saber intervindre des de l'escola i l'institut amb l'alumnat més vulnerable en funció del tipus d'apego. El professorat com a figura d'apego subsidiaria i importància del tutor/a de resiliència versus intervenció tribal, incloent als iguals.
Aprendre a identificar els indicadors de la depressió des de l'escola en l'alumnat d'Infantil, Primària i Secundària.
Aprendre a intervindre en l'alumnat amb conductes de l'espectre suïcida.
Prendre consciència de la importància de la educació emocional i social com a factor protector d'una adequada salut mental.
Conèixer fortaleses i debilitats dels programes de salut mental.
Adquirir competències bàsiques d'educació emocional i social.
Conèixer les bases neurològiques dels efectes de l'educació emocional.
La salut mental es treballa tots els dies i en les distàncies curtes. Adquirir competències pràctiques per aplicar aquest principi.
Conèixer els pilars bàsics per a la promoció de la salut mental des de les institucions educatives i les formes pràctiques d'actuacions quotidianes des de les aules per part de tot el professorat
Continguts
Dades sobre salut mental de l'Institut Nacional d'Estadística (2000-2021) i del PSICE (2023).
El paper de les institucions educatives en el Pla de Salut Mental de la Comunitat Valenciana (2024-2027).
Origen dels trastorns mentals en base a un estudi recent de la Universitat de Liverpool, del psiquiatra M. Teicher professor de la Universitat de Harvard, la OMS, la Sociedad Española de Psiquiatria Infantil y Juvenil i diversos psiquiatres i psicòlegs de prestigi internacional.
Antecedents de la teoria de l'Apego: R. Spitz, K. Lorenz i H. Harlow.
Teoria de l'apego de J. Bowlby i M. Ainsworth: concepte, figures d'apego, tipus, la desorganització de l'alumnat amb Síndrome de l'Emperador i sobre-protegits, prevalences, transmissió inter-generacional, relació amb la delinqüència, incloent la violència de gènere, els trastorns mentals i el suïcidi.
Estratègies d'avaluació dels tipus d'apego en Infantil y Primària (Situació Entranya y ECAI).
Programes de salut mental de Castilla y León, Andalucía, Comunitat Valenciana i Primera Alianza de Carlos Pitillas.
L'escola com a marc social idoni d'avaluació de cribatge i d'intervenció en els tres tipus d'apego insegur.
Influència del tipus d'apego del professorat en l'avaluació del seu alumnat.
Estratègies i tècniques per potenciar un apego segur i per tractar de revertir les conseqüències dels insegurs des de l'escola.
Delinqüència juvenil i d'adults en valors absoluts i relatius en les 17 comunitats autònomes dels últims set anys, segon dades oficials de l'INE.
Programes d'educació emocional i social.
Efectes de l'educació emocional en el cervell.
Ansietat i depressió: identificació en l'alumnat d'Infantil, Primària i Secundària des de l'escola i l'institut.
Autolesions i conductes suïcides: causes i estratègies d'intervenció.
Intervenció en la promoció de la salut mental i la prevenció de la delinqüència,
Dirigit A
Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en els quals s'impartisquen els ensenyaments regulats per la Llei orgànica d'Educació.
Personal docent i personal tècnic educatiu que preste servicis tècnics de
suport educatiu als centres indicats en l'apartat anterior.
Personal que haja finalitzat els graus i màster que conduïxen a l'obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les bosses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació i este personal no supose més del 50% de participació en l'activitat.
Preferentemente Orientadors/es dels centres d'Infantil i Primària, i de Secundària, Coordinadors/es d'Igualtat i Convivència, professorat en general.
Condicions
1. Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica
de l'activitat.
2. Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la
temàtica de l'activitat.
3. Orde d'inscripció seguint el següent criteri:
Personal docent en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De
titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006).
Personal tècnic educatiu en actiu en centres sostinguts amb fons
públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE
2/2006).
Personal inscrit en alguna de les bosses de personal docent de la
Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació.
Resta del professorat.
Observacions
Les sessions es realitzarán totalment online, amb possibilitat que , previ avís als assessors, puguen asistir presencialment a les instal.lacions del CEFIRE Territorial de Castelló, fins un màxiom de 15 places.
El curs es realitzarà en AULES.
Es presentaran diversos vídeos relacionats amb els continguts
Durant les sessions es faran exercicis pràctics i debats
Anàlisis de casos reals.
PREFERENTEMENTE Orientadors/es dels centres d'Infantil i Primària, i de Secundària, Coordinadors/es d'Igualtat i Convivència, professorat en general.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.