Servei de Formació del Professorat
Curs 24CA89IN020 - Promoció de la salut des dels centres d'Educació Infantil, Primària i Secundària
Ofertat per CEFIRE de Castelló
Dades generals
Orientació educativa
7 de maig de 2024
22 de maig de 2024
20 hores
45 (més de 90 inscripcions realitzades)
a distància
Terminis D'inscripció
3 d'abril de 2024
25 d'abril de 2024
2 de maig de 2024
07/05/2024 - 17:00 a 19:30
08/05/2024 - 17:00 a 19:30
14/05/2024 - 17:00 a 19:30
15/05/2024 - 17:00 a 19:30
21/05/2024 - 17:00 a 19:30
22/05/2024 - 17:00 a 19:30
Ponents
Vicent Prieto Rubio
Leoncio Montolio Rando

Objectius
    • OBJECTIUS
    • Conèixer les dades estadístiques sobre salut mental en tot l'estat segons l'estudi PSICE (Psicología basada en la evidencia en centros educativos) de la Universitat de La Rioja.
    • Conèixer les causes del problemes de salut mental segons els treballs de la psiquiatra K. Allsop de la Universitat de Livepool, S. Gerhardt, M. Teicher psiquiatra de la universitat de Harvard), la OMS, i altres.
    • Conèixer les aportacions R, Spitz, K. Lorenz y H. Harlow com precursors de la teoria de l'apego:
    • Conèixer els conceptes bàsics de la teoria de l'apego de J. Bowlby, els quatre tipus (Ainsworth i Main) i la seua importància al llarg del cicle vital.
    • Conèixer les estratègies d'avaluació dels tipus d'apego en l'alumnat d'Infantil i Primària.
    • Conèixer la relació entre els tipus d`apego i la delinqüència, incloent la de gènere, els trastorns mentals i el suïcidi.
    • Conèixer els plans de salut mental de Castilla y León, Andalucía y Comunitat Valenciana.
    • Conèixer el programa Primera Alianza de Carlos Pitillas amb les famílies.
    • Identificar el tipus d`apego del professorat i la influència en l'avaluació del seu alumnat.
    • Conèixer les causes de l'ansietat i els seus tipus.
    • Conèixer la importància de l'atenció plena en la salut mental. Pràctica de la meditació.
    • Saber intervindre des de l'àmbit educatiu en crisis d'ansietat, autolesions sense intenció de mort i conductes de l'espectre suïcida, especialment en l'adolescència.
    • Conèixer la importància de l'Apego Grupal en l'adolescència i les seues conseqüències.
    • Adquirir competències per a saber intervindre des de l'escola i l'institut amb l'alumnat més vulnerable en funció del tipus d'apego. El professorat com a figura d'apego subsidiaria i importància del tutor/a de resiliència versus intervenció tribal, incloent als iguals.
    • Aprendre a identificar els indicadors de la depressió des de l'escola en l'alumnat d'Infantil, Primària i Secundària.
    • Aprendre a intervindre en l'alumnat amb conductes de l'espectre suïcida.
    • Prendre consciència de la importància de la educació emocional i social com a factor protector d'una adequada salut mental.
    • Conèixer fortaleses i debilitats dels programes de salut mental.
    • Adquirir competències bàsiques d'educació emocional i social.
    • Conèixer les bases neurològiques dels efectes de l'educació emocional.
    • La salut mental es treballa tots els dies i en les distàncies curtes. Adquirir competències pràctiques per aplicar aquest principi.
    • Conèixer els pilars bàsics per a la promoció de la salut mental des de les institucions educatives i les formes pràctiques d'actuacions quotidianes des de les aules per part de tot el professorat
    Continguts
      • Dades sobre salut mental de l'Institut Nacional d'Estadística (2000-2021) i del PSICE (2023).
      • El paper de les institucions educatives en el Pla de Salut Mental de la Comunitat Valenciana (2024-2027).
      • Origen dels trastorns mentals en base a un estudi recent de la Universitat de Liverpool, del psiquiatra M. Teicher professor de la Universitat de Harvard, la OMS, la Sociedad Española de Psiquiatria Infantil y Juvenil i diversos psiquiatres i psicòlegs de prestigi internacional.
      • Antecedents de la teoria de l'Apego: R. Spitz, K. Lorenz i H. Harlow.
      • Teoria de l'apego de J. Bowlby i M. Ainsworth: concepte, figures d'apego, tipus, la desorganització de l'alumnat amb Síndrome de l'Emperador i sobre-protegits, prevalences, transmissió inter-generacional, relació amb la delinqüència, incloent la violència de gènere, els trastorns mentals i el suïcidi.
      • Estratègies d'avaluació dels tipus d'apego en Infantil y Primària (Situació Entranya y ECAI).
      • Programes de salut mental de Castilla y León, Andalucía, Comunitat Valenciana i Primera Alianza de Carlos Pitillas.
      • L'escola com a marc social idoni d'avaluació de cribatge i d'intervenció en els tres tipus d'apego insegur.
      • Influència del tipus d'apego del professorat en l'avaluació del seu alumnat.
      • Estratègies i tècniques per potenciar un apego segur i per tractar de revertir les conseqüències dels insegurs des de l'escola.
      • Delinqüència juvenil i d'adults en valors absoluts i relatius en les 17 comunitats autònomes dels últims set anys, segon dades oficials de l'INE.
      • Programes d'educació emocional i social.
      • Efectes de l'educació emocional en el cervell.
      • Ansietat i depressió: identificació en l'alumnat d'Infantil, Primària i Secundària des de l'escola i l'institut.
      • Autolesions i conductes suïcides: causes i estratègies d'intervenció.
      • Intervenció en la promoció de la salut mental i la prevenció de la delinqüència,
      Dirigit A
        • Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en els quals s'impartisquen els ensenyaments regulats per la Llei orgànica d'Educació.
        • Personal docent i personal tècnic educatiu que preste servicis tècnics de
        • suport educatiu als centres indicats en l'apartat anterior.
        • Personal que haja finalitzat els graus i màster que conduïxen a l'obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les bosses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació i este personal no supose més del 50% de participació en l'activitat.
        • Preferentemente Orientadors/es dels centres d'Infantil i Primària, i de Secundària, Coordinadors/es d'Igualtat i Convivència, professorat en general.
        Condicions
          • 1. Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica
          • de l'activitat.
          • 2. Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la
          • temàtica de l'activitat.
          • 3. Orde d'inscripció seguint el següent criteri:
          • Personal docent en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De
          • titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE 2/2006).
          • Personal tècnic educatiu en actiu en centres sostinguts amb fons
          • públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art. 108 LOE
          • 2/2006).
          • Personal inscrit en alguna de les bosses de personal docent de la
          • Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació.
          • Resta del professorat.
          Observacions
            • Les sessions es realitzarán totalment online, amb possibilitat que , previ avís als assessors, puguen asistir presencialment a les instal.lacions del CEFIRE Territorial de Castelló, fins un màxiom de 15 places.
            • El curs es realitzarà en AULES.
            • Es presentaran diversos vídeos relacionats amb els continguts
            • Durant les sessions es faran exercicis pràctics i debats
            • Anàlisis de casos reals.
            • PREFERENTEMENTE Orientadors/es dels centres d'Infantil i Primària, i de Secundària, Coordinadors/es d'Igualtat i Convivència, professorat en general.
            Termes Consultar inscripcions