Maria Nieves Carrasco Merino Carla Ramos Vidal Juan Pablo Carrasco Picazo Guillermo Legorburo Torres
Objectius
Conéixer les generalitats més importants sobre els problemes de salut mental infantojuvenil.
Conéixer els principals factors de risc per al desenvolupament de problemes de salut mental en xiquets i adolescents.
Diferenciar els problemes de salut mental més freqüents en xiquets i adolescents: trastorns de conducta, TDAH, trastorns de l'aprenentatge, TEA, trastorns afectius, trastorns d'ansietat, autolesions, trastorns de la conducta alimentària, trastorns psicòtics i trastorns per ús de substàncies.
Identificar els principals efectes secundaris del tractament farmacològic.
Entendre els mecanismes d'acció dels grups farmacològics i de les teràpies psicològiques.
Identificar les dificultats d'aprenentatge i adaptació que suposen els problemes de salut mental més freqüents en xiquets i adolescents.
Desenvolupar intervencions per a previndre els factors de risc per a desenvolupar problemes de salut mental associats a l'escolarització.
Conéixer la xarxa de recursos i professionals de salut mental infantojuvenil.
Conéixer els protocols educatius relacionats amb salut mental. o La Unitat Educativa Terapèutica/Hospital de dia infantojuvenil de Castelló. Descripció, objectius, aspectes funcionals, perfil de l'alumnat/pacient, protocols de derivació, normativa que la regula...."
Continguts
Primera sessió: Generalitats de la salut mental infantojuvenil (3 juny de 17 a 20) .
1. Definicions en salut mental
2. Què és un problema de salut mental
3. Diferències entre salut i patologia
4. Factors de risc 5.
Factors protectors
6. Trauma, abús i negligència
7. Rehabilitació en salut mental infantojuvenil
8. Estigma dels trastorns mentals
Segona sessió: Trastorns de conducta, hipercinètics i de l'espectre autista (5 juny de 17 a 20) .
9. Trastorns de conducta
10. TDAH i trastorns aprenentatge
11. Trastorns de l'espectre autista
Tercera sessió: Trastorns afectius, d'ansietat i autolesions (10 juny de 17 a 20) .
12. Trastorns afectius
13. Trastorn obsessivocompulsiu
14. Trastorns d'ansietat
15. Suïcidi i autolesions
Quarta sessió: Trastorns de la conducta alimentària, psicòtics i addiccions (12 juny de 17 a 20) .
16. Trastorns per ús de substàncies
17. Trastorns psicòtics
18. Trastorns de la conducta alimentària
Cinquena: Tractaments farmacològics i psicoterapèutics (17 juny de 17 a 20) .
19. Classificació dels fàrmacs en salut mental
20. Mecanismes d'acció
21. Efectes secundaris més freqüents
22. Classificació de les psicoteràpies
23. Funcionament i efectivitat de les psicoteràpies
24. Factors comuns d'èxit
25. Teràpia familiar
Sexta: Intervencions per a la prevenció dels problemes de salut mental des de l'escola (19 juny de 17 a 20) .
26. Comunitats d'aprenentatge
27. Intervencions anti-bullying
28. Detecció de problemes de salut mental a l'aula
Setena: Funcionament, derivació i paper de la Unitat Educatiu-Terapèutica (UET) /Hospital de dia Infanto Juvenil de Castelló (26 juny de 17 a 19) .
29. Què és . Singularitat respecte a unes altres UETs.
30. Història
31. Aspectes funcionals, protocols de derivació,objectius, normativa que la regula...."
Dirigit A
Personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana en els que s' impartisquen els ensenyaments regulats per la Llei Orgànica d'Educació.
Personal docent i personal tècnic educatiu que preste serveis tècnics de suport educatiu als centres indicats a l' apartat anterior.
Personal que haja finalitzat els graus i màster que deriven en l'obtenció de la titulació docent, sempre que es troben inscrits en alguna de les borses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació i que aquest personal no supose més del 50% de participació en l'activitat.
Observacions
1. Acompliment d'un lloc de treball relacionat directament amb la temàtica de l'activitat.
2. Professorat d'especialitats docents relacionades directament amb la temàtica de l'activitat.
3. Ordre d'inscripció seguint els següent criteri:
Personal docent actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art.108 LOE 2/2006).
Personal tècnic educatiu en actiu en centres sostinguts amb fons públics. (De titularitat pública i privats concertats. Art.108 LOE 2/2006).
Personal inscrit en alguna de les borses de personal docent de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.