Curs 24EL76IN009 - Recursos i estratègies per a l'acollida de l'alumnat estranger a l'aula ELE
Ofertat per CEFIRE d'Elda
General àmbit lingüístic
11 d'abril de 2024
23 de maig de 2024
30 hores
35 (54 inscripcions realitzades)
a distància amb sessions síncrones per videoconferència
Elda (Alacant)
19 de febrer de 2024
24 de març de 2024
2 d'abril de 2024
11/04/2024 - 17:00 a 19:00
25/04/2024 - 17:00 a 19:00
23/05/2024 - 17:00 a 19:00
Ponents
Borja Chafer Andreu

• Conéixer experiències, metodologies i didàctiques específiques per a l'ensenyança i aprenentatge de les llengües cooficials.
  • Proporcionar recursos i mitjans per a l'ensenyament del valencià i del castellà a l'alumnat estranger.
  • Analitzar les respostes organitzatives i les adaptacions proposades per al tractament de l'alumnat estranger referents a l'àmbit lingüístic.
  • Fomentar un clima positiu i acollidor per a l'ensenyança i aprenentatge de les llengües cooficials.
  • Contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l'alumnat des de l'àmbit lingüístic.
  • OBJECTIUS ESPECÍFICS

• 1. Comprendre els principis fonamentals de l'ensenyament competencial i la seua importància en l'aprenentatge de l'espanyol per a alumnat estranger.
  • 2. Desenvolupar estratègies i enfocaments habilitadors que promoguen la participació activa de l'alumnat en el procés d'aprenentatge de l'espanyol com a llengua estrangera (ELE).
  • 3. Dissenyar activitats i recursos inclusius que atenguen les necessitats individuals de l'alumnat, en particular aquells que incorporen els diferents nivells de competència lingüística i la diversitat de bagatges culturals.
  • 4. Integrar la contextualització com una estratègia efectiva per ensenyar l'espanyol a través de situacions d'aprenentatge extretes de la vida real i de l'entorn de l'estudiant, mitjançant el disseny de situacions d'aprenentatge autèntiques que involucren l'alumnat en tasques comunicatives reals que fomenten el desenvolupament de les seues destreses lingüístiques i culturals.
  • 5. Avaluar el progrés de l'alumnat a través d'instruments d'aprenentatge competencial que permeten l'adquisició d'habilitats comunicatives pràctiques en espanyol aplicades a situacions de la vida quotidiana.
  • 6. Identificar i abordar les dificultats d'aprenentatge comunes que afronta l'alumnat d'ELE, així como oferir estratègies efectives orientación a la seua superació.
  • 7. Promoure la inclusió socioeducativa de l'alumnat amb diferents perfils lingüístics i culturals a l'aula, per tal de propiciar un ambient d'aprenentatge enriquidor i respectuós.
  • Característiques generals de l'alumnat estranger
  • Aprendre a través de les activitats diàries.
  • Planificació d'adquisició de vocabulari.
  • Metodologies i estratègies d'ensenyança i aprenentatge de les llengües cooficials per a l'alumnat estranger.
  • Elaboració i anàlisi crítica de materials didàctics específics per a l'aprenentatge de les llengües d'acollida.
  • Competència comunicativa.
  • CONTINGUTS ESPECÍFICS

• 1. Enfocaments pedagògics que afavoreixen la participació i implicació dels estudiants en el seu procés d'aprenentatge a la classe d'ELE.
  • 2. Ventall d'activitats que s'adapten als diferents nivells de competència lingüística i que tenen en compte la diversitat d'aprenentatges culturals.
  • 3. Recursos inclusius que atenen les necessitats individuals de l'alumnat en un entorn educatiu equitatiu i que incorporen l'educació emocional com a estratègia perquè aquest puga superar les dificultats d'aprenentatge més usuals.
  • 4. Disseny de situacions d'aprenentatge autèntiques basades en la vida real i en l'entorn social de l'estudiant mitjançant tasques comunicatives contextualitzades que activen el desenvolupament d'habilitats lingüístiques i culturals.
  • 5. Instruments d'avaluació que permeten identificar i valorar l'adquisició efectiva de destreses comunicatives per part de l'alumnat d'ELE.
  • 6. Aplicació d'estratègies per a abordar i aprofitar la diversitat lingüística i sociocultural com a recurs pedagògic a l'aula d'ELE.
    • Professorat de la Generalitat Valenciana que imparteix docència d'espanyol per a estrangers (ELE) a alumnat matriculat en el tercer cicle d'educació primària, en centres d'educació secundària i batxillerat, en centres de formació de persones adultes i en escoles oficials d'idiomes.
      • En tractar-se d'un curs que forma part de la convocatòria anual d'Administracions Públiques, en aquesta acció formativa tan sols pot participar professorat pertanyent a centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana d'acord amb aquest ordre de prioritat:
      • 1) Professorat funcionari de carrera de centres docents sostinguts amb fons públics.
      • 2) Professorat interí en actiu en borsa de treball.
      • Per consegüent, no hi serà admés el personal laboral que treballa en centres GVA ni aquell que imparteix docència en centres docents concertats i privats.
      • Per a tindre dret a certificació cal participar, si més no, en el 85% de la formació sobre el total de les hores programades, tenint en consideració que es tracta d'un curs a distància amb tres sessions síncrones mitjançant connexió Teams.
      Observacions
        • Aquesta formació es realitzarà sota la modalitat semiprencial, amb tres sessions síncrones via Teams, que serviran per a presentar les bases generals del curs, fer-ne el seguiment i compartir i avaluar les possibilitats didàctiques dels materials treballats.
        • Les sessions per videoconferència tenen caràcter obligatori i se celebraran dijous, en horari de 17 a 19 hores, segons aquest calendari:
        • 11 d'abril: presa de contacte i escalfament.
        • 25 d'abril: acompanyament dels aprenentatges.
        • 23 de maig: avaluació del procés formatiu.