Conéixer experiències, metodologies i didàctiques específiques per a l'ensenyança i aprenentatge de les llengües cooficials.
Proporcionar recursos i mitjans per a l'ensenyament del valencià i del castellà a l'alumnat estranger.
Analitzar les respostes organitzatives i les adaptacions proposades per al tractament de l'alumnat estranger referents a l'àmbit lingüístic.
Fomentar un clima positiu i acollidor per a l'ensenyança i aprenentatge de les llengües cooficials.
Contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l'alumnat des de l'àmbit lingüístic.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
1. Comprendre els principis fonamentals de l'ensenyament competencial i la seua importància en l'aprenentatge de l'espanyol per a alumnat estranger.
2. Desenvolupar estratègies i enfocaments habilitadors que promoguen la participació activa de l'alumnat en el procés d'aprenentatge de l'espanyol com a llengua estrangera (ELE).
3. Dissenyar activitats i recursos inclusius que atenguen les necessitats individuals de l'alumnat, en particular aquells que incorporen els diferents nivells de competència lingüística i la diversitat de bagatges culturals.
4. Integrar la contextualització com una estratègia efectiva per ensenyar l'espanyol a través de situacions d'aprenentatge extretes de la vida real i de l'entorn de l'estudiant, mitjançant el disseny de situacions d'aprenentatge autèntiques que involucren l'alumnat en tasques comunicatives reals que fomenten el desenvolupament de les seues destreses lingüístiques i culturals.
5. Avaluar el progrés de l'alumnat a través d'instruments d'aprenentatge competencial que permeten l'adquisició d'habilitats comunicatives pràctiques en espanyol aplicades a situacions de la vida quotidiana.
6. Identificar i abordar les dificultats d'aprenentatge comunes que afronta l'alumnat d'ELE, així como oferir estratègies efectives orientación a la seua superació.
7. Promoure la inclusió socioeducativa de l'alumnat amb diferents perfils lingüístics i culturals a l'aula, per tal de propiciar un ambient d'aprenentatge enriquidor i respectuós.
Continguts
Característiques generals de l'alumnat estranger
Aprendre a través de les activitats diàries.
Planificació d'adquisició de vocabulari.
Metodologies i estratègies d'ensenyança i aprenentatge de les llengües cooficials per a l'alumnat estranger.
Elaboració i anàlisi crítica de materials didàctics específics per a l'aprenentatge de les llengües d'acollida.
Competència comunicativa.
CONTINGUTS ESPECÍFICS
1. Enfocaments pedagògics que afavoreixen la participació i implicació dels estudiants en el seu procés d'aprenentatge a la classe d'ELE.
2. Ventall d'activitats que s'adapten als diferents nivells de competència lingüística i que tenen en compte la diversitat d'aprenentatges culturals.
3. Recursos inclusius que atenen les necessitats individuals de l'alumnat en un entorn educatiu equitatiu i que incorporen l'educació emocional com a estratègia perquè aquest puga superar les dificultats d'aprenentatge més usuals.
4. Disseny de situacions d'aprenentatge autèntiques basades en la vida real i en l'entorn social de l'estudiant mitjançant tasques comunicatives contextualitzades que activen el desenvolupament d'habilitats lingüístiques i culturals.
5. Instruments d'avaluació que permeten identificar i valorar l'adquisició efectiva de destreses comunicatives per part de l'alumnat d'ELE.
6. Aplicació d'estratègies per a abordar i aprofitar la diversitat lingüística i sociocultural com a recurs pedagògic a l'aula d'ELE.
Dirigit A
Professorat de la Generalitat Valenciana que imparteix docència d'espanyol per a estrangers (ELE) a alumnat matriculat en el tercer cicle d'educació primària, en centres d'educació secundària i batxillerat, en centres de formació de persones adultes i en escoles oficials d'idiomes.
Condicions
En tractar-se d'un curs que forma part de la convocatòria anual d'Administracions Públiques, en aquesta acció formativa tan sols pot participar professorat pertanyent a centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana d'acord amb aquest ordre de prioritat:
1) Professorat funcionari de carrera de centres docents sostinguts amb fons públics.
2) Professorat interí en actiu en borsa de treball.
Per consegüent, no hi serà admés el personal laboral que treballa en centres GVA ni aquell que imparteix docència en centres docents concertats i privats.
Per a tindre dret a certificació cal participar, si més no, en el 85% de la formació sobre el total de les hores programades, tenint en consideració que es tracta d'un curs a distància amb tres sessions síncrones mitjançant connexió Teams.
Observacions
Aquesta formació es realitzarà sota la modalitat semiprencial, amb tres sessions síncrones via Teams, que serviran per a presentar les bases generals del curs, fer-ne el seguiment i compartir i avaluar les possibilitats didàctiques dels materials treballats.
Les sessions per videoconferència tenen caràcter obligatori i se celebraran dijous, en horari de 17 a 19 hores, segons aquest calendari:
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.