Iniciar-se en i/o millorar i mantindre la competència lingüística.
Desenrotllar la fluïdesa verbal i la capacitat de construir missatges escrits.
Facilitar la relació i l'intercanvi entre el professorat.
Treballar les diferents competències comunicatives.
Conèixer enfocaments teòrics sobre competències comunicatives d'acord amb les propostes del Marc Europeu Comú de Referència.
Conèixer materials bibliogràfics i referències a la web per a obtindre informació sobre competències comunicatives.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
1. Analitzar les fortaleses i àrees de millora en la pràctica docent per conéixer i apropar-se als hàbits informacionals de l'alumnat i dels docents, i elaborar una proposta holística que permeta integrar el treball de l'alfabetització mediàtica i informacional -entés com el procés d'adquisició de les competències que afavoreixen el desenvolupament d'una actitud crítica per garantir el consum d'informació de qualitat i la presa de decisions informades dins i fora de l'aula, com a cultura de centre a fi que aquest esdevinga un espai de confiança mediàtica lliure de desinformació.
2. Dissenyar situacions d'aprenentatge que responguen a les característiques de l'alumnat del centre i on aquest adquirisca les competències claus per a la presa de decisions informades a fi d'enfrontar-se als reptes actuals socials i de desenvolupar projectes individuals i col·lectius que requerisquen la seua pròpia iniciativa i l'ús de forma creativa, crítica i responsable de les tecnologies digitals relatives a l''alfabetització mediàtica informacional.
3. Problematitzar la desinformació a la societat i el rol de l'alfabetització mediàtica informacional en l'educació amb els claustres docents i donar suport a altres docents, dins i fora del centre educatiu, en l'anàlisi de les accions necessàries per a l'alumnat i per al centre que possibiliten la implementació innovadora, crítica i responsable d'accions per al treball de l'alfabetització mediàtica informacional a l'aula i al centre docent.
Continguts
Funcions de l'ús de la llengua en diferents contextos de comunicació.
Lèxic en relació a diferents àmbits de la comunicació social i escolar.
CONTINGUTS ESPECÍFICS
1. Estratègies per al disseny i l'assessorament de projectes institucionals amb integració de tecnologies associades a l'alfabetització mediàtica informacional.
2. Metodologia de disseny de situacions d'aprenentatge que fomenten en els joves l'alfabetització digital informacional, la comunicació i la col·laboració des d'una actitud crítica i responsable i que afavorisquen alhora la creació de continguts digitals adreçats al centre i a l'entorn.
3. Metodologia per al disseny i la participació, amb altres docents participants en el projecte, en espais de diàleg que promoguen la reflexió sobre la pràctica docent i la transferència de coneixement.
Dirigit A
Professorat de la Generalitat Valenciana que treballa amb alumnat jove i adult matriculat en centres d'educació secundària i batxillerat, centres de formació de persones adultes i centres docents que imparteixen ensenyaments de cicles formatius.
Condicions
En tractar-se d'un curs que forma part de la convocatòria anual d'Administracions Públiques, en aquesta acció formativa tan sols pot participar professorat pertanyent a centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana d'acord amb aquest ordre de prioritat:
1) Professorat funcionari de carrera de centres docents sostinguts amb fons públics.
2) Professorat interí en actiu en borsa de treball.
Per consegüent, no hi serà admés el personal laboral que treballa en centres GVA ni aquell que imparteix docència en centres docents concertats i privats.
A més a més, atés que es tracta d'una acció formativa, la finalitat darrera de la qual és que el professorat puga introduir com a línia estratègica de centre els aprenentatges realitzats, s'atorgarà accés prioritari al professorat inscrit que treballa en un mateix centre docent.
Per a tindre dret a certificació cal participar, si més no, en el 85% de la formació sobre el total de les hores programades, tenint en consideració que es tracta d'un curs a distància amb tres sessions síncrones mitjançant connexió Teams.
Observacions
Aquesta formació es realitzarà sota la modalitat semiprencial, amb tres sessions síncrones via Teams, que serviran per a presentar les bases generals del curs, fer-ne el seguiment i compartir i avaluar les possibilitats didàctiques dels materials treballats.
Les sessions per videoconferència tenen caràcter obligatori i se celebraran dimecres, en horari de 16.30 a 18.30 hores, segons aquest calendari:
10 d'abril: caixa d'eines per a la introducció en l'alfabetització mediàtica informacional (AMI).
17 d'abril: formació sobre metodologia de verificació.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.