Curs 24EL76IS008 - Fes del teu centre un espai lliure de "fake news"
Ofertat per CEFIRE d'Elda
General àmbit lingüístic
10 d'abril de 2024
22 de maig de 2024
30 hores
35 (46 inscripcions realitzades)
a distància amb sessions síncrones per videoconferència
Elda (Alacant)
19 de febrer de 2024
24 de març de 2024
2 d'abril de 2024
10/04/2024 - 16:30 a 18:30
17/04/2024 - 16:30 a 18:30
22/05/2024 - 16:30 a 18:30
Ponents
Carla Elisenda Villares Muñiz

• Iniciar-se en i/o millorar i mantindre la competència lingüística.
  • Desenrotllar la fluïdesa verbal i la capacitat de construir missatges escrits.
  • Facilitar la relació i l'intercanvi entre el professorat.
  • Treballar les diferents competències comunicatives.
  • Conèixer enfocaments teòrics sobre competències comunicatives d'acord amb les propostes del Marc Europeu Comú de Referència.
  • Conèixer materials bibliogràfics i referències a la web per a obtindre informació sobre competències comunicatives.
  • OBJECTIUS ESPECÍFICS

• 1. Analitzar les fortaleses i àrees de millora en la pràctica docent per conéixer i apropar-se als hàbits informacionals de l'alumnat i dels docents, i elaborar una proposta holística que permeta integrar el treball de l'alfabetització mediàtica i informacional -entés com el procés d'adquisició de les competències que afavoreixen el desenvolupament d'una actitud crítica per garantir el consum d'informació de qualitat i la presa de decisions informades dins i fora de l'aula, com a cultura de centre a fi que aquest esdevinga un espai de confiança mediàtica lliure de desinformació.
  • 2. Dissenyar situacions d'aprenentatge que responguen a les característiques de l'alumnat del centre i on aquest adquirisca les competències claus per a la presa de decisions informades a fi d'enfrontar-se als reptes actuals socials i de desenvolupar projectes individuals i col·lectius que requerisquen la seua pròpia iniciativa i l'ús de forma creativa, crítica i responsable de les tecnologies digitals relatives a l''alfabetització mediàtica informacional.
  • 3. Problematitzar la desinformació a la societat i el rol de l'alfabetització mediàtica informacional en l'educació amb els claustres docents i donar suport a altres docents, dins i fora del centre educatiu, en l'anàlisi de les accions necessàries per a l'alumnat i per al centre que possibiliten la implementació innovadora, crítica i responsable d'accions per al treball de l'alfabetització mediàtica informacional a l'aula i al centre docent.
  • Funcions de l'ús de la llengua en diferents contextos de comunicació.
  • Lèxic en relació a diferents àmbits de la comunicació social i escolar.
  • CONTINGUTS ESPECÍFICS

• 1. Estratègies per al disseny i l'assessorament de projectes institucionals amb integració de tecnologies associades a l'alfabetització mediàtica informacional.
  • 2. Metodologia de disseny de situacions d'aprenentatge que fomenten en els joves l'alfabetització digital informacional, la comunicació i la col·laboració des d'una actitud crítica i responsable i que afavorisquen alhora la creació de continguts digitals adreçats al centre i a l'entorn.
  • 3. Metodologia per al disseny i la participació, amb altres docents participants en el projecte, en espais de diàleg que promoguen la reflexió sobre la pràctica docent i la transferència de coneixement.
    • Professorat de la Generalitat Valenciana que treballa amb alumnat jove i adult matriculat en centres d'educació secundària i batxillerat, centres de formació de persones adultes i centres docents que imparteixen ensenyaments de cicles formatius.
      • En tractar-se d'un curs que forma part de la convocatòria anual d'Administracions Públiques, en aquesta acció formativa tan sols pot participar professorat pertanyent a centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana d'acord amb aquest ordre de prioritat:
      • 1) Professorat funcionari de carrera de centres docents sostinguts amb fons públics.
      • 2) Professorat interí en actiu en borsa de treball.
      • Per consegüent, no hi serà admés el personal laboral que treballa en centres GVA ni aquell que imparteix docència en centres docents concertats i privats.
      • A més a més, atés que es tracta d'una acció formativa, la finalitat darrera de la qual és que el professorat puga introduir com a línia estratègica de centre els aprenentatges realitzats, s'atorgarà accés prioritari al professorat inscrit que treballa en un mateix centre docent.
      • Per a tindre dret a certificació cal participar, si més no, en el 85% de la formació sobre el total de les hores programades, tenint en consideració que es tracta d'un curs a distància amb tres sessions síncrones mitjançant connexió Teams.
      Observacions
        • Aquesta formació es realitzarà sota la modalitat semiprencial, amb tres sessions síncrones via Teams, que serviran per a presentar les bases generals del curs, fer-ne el seguiment i compartir i avaluar les possibilitats didàctiques dels materials treballats.
        • Les sessions per videoconferència tenen caràcter obligatori i se celebraran dimecres, en horari de 16.30 a 18.30 hores, segons aquest calendari:
        • 10 d'abril: caixa d'eines per a la introducció en l'alfabetització mediàtica informacional (AMI).
        • 17 d'abril: formació sobre metodologia de verificació.
        • 22 de maig: posada en comú del procés formatiu.