Servei de Formació del Professorat
Curs 24EL76IN001 - Discursos d'odi: un enfocament comunicatiu per al seu tractament a l'aula
Ofertat per CEFIRE d'Elda
Dades generals
General àmbit lingüístic
22 de gener de 2024
4 de març de 2024
30 hores
36 (més de 72 inscripcions realitzades)
a distància amb sessions síncrones per videoconferència
Elda (Alacant)
Terminis D'inscripció
27 de novembre de 2023
15 de gener de 2024
18 de gener de 2024
22/01/2024 - 17:00 a 19:00
12/02/2024 - 17:00 a 19:00
04/03/2024 - 17:00 a 19:00
Ponents
Sergi Amat Giró

Objectius
  • Reflexionar i fomentar els plantejaments de treball intercultural en els centres.
  • Aproximació a contextos culturals concrets.
  • Iniciar i aprofundir al voltant de principis metodològics per a integrar el fet intercultural als centres a través de tècniques específiques.
  • Conéixer formes d'organitzar el centre per a afavorir la inclusió des d'una perspectiva intercultural.
  • Proporcionar ferramentes de treball: coneixement de diversos materials i recursos existents per a donar resposta a la diversitat cultural dels centres.
  • Conéixer i intercanviar diferents experiències d'aula i de centre.
  • OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • 1. Identificar i analitzar els contextos que possibiliten el creixement de discursos d'odi en la societat actual.
  • 2. Adquirir coneixements teòrics i pràctics per tal d'analitzar de forma crítica noves situacions socials i educatives derivades dels discursos d'odi que repercuteixen als centres docents.
  • 3. Estudiar estratègies i tècniques, mitjançant un enfocament comunicatiu, que ens permeten reconéixer i treballar aquells discursos susceptibles de generar estigmatització i exclusió social, en particular dels col·lectius vulnerables.
  • 4. Aportar i confeccionar recursos pràctics que ens ajuden a treballar aquestes situacions a l'aula.
Continguts
  • Referents teòrics i conceptualització de l'Educació Intercultural.
  • La interculturalitat com a senyal d'identitat i proposta educativa en el centre.
  • Estratègies i metodologies actives per afavorir la interrelació en contextos interculturals.
  • Aspectes organitzatius, metodològics i didàctics en l'ensenyança per a desenrotllar un currículum intercultural.
  • Materials i recursos per a fomentar la interculturalitat.
  • Exposició d'experiències de centres i d'aula amb bones pràctiques d'educació intercultural.
  • CONTINGUTS ESPECÍFICS

  • Aquest curs mira d'actualitzar conceptualment pràctiques educatives a fi d'adaptar-les al context actual, fruit de l'emergència dels discursos d'odi, per tal d'oferir als professionals de l'ensenyament eines que servisquen per a afinar les respostes educatives a discursos cada vegada més presents i més captivadors per a l'alumnat adolescent.
  • Tota aquesta feina es durà a terme a partir d'un enfocament comunicatiu, reivindicant la llengua i els instruments comunicatius com a proposta metodològica per afrontar situacions educatives complexes, d'acord amb els blocs de continguts següents:
  • Bloc 1. Introducció conceptual.
  • Bloc 2. Estratègies i eines antirumors.
  • Bloc 3. Notícies falses o "fake news".
  • Bloc 4. Anàlisi de casos.
  • Bloc 5. Caixa d'eines en favor del respecte i la tolerància.
Dirigit A
    • Professionals de l'ensenyament que imparteixen docència a alumnat adolescent i jove.
    Condicions
      • En la tria de professorat participant tenen prioritat els professionals de l'ensenyament que treballen amb alumnat adolescent i jove en centres d'educació secundària i batxillerat, centres de formació de persones adultes i centres que imparteixen docència en cicles formatius i ensenyaments de règim especial.
      • Hi té preferència el professorat adscrit a centres educatius de la zona d'actuació del CEFIRE d'Elda. A més a més, s'hi aplicarà aquest ordre de prioritat:
      • Funcionaris i funcionàries de carrera.
      • Professorat en pràctiques.
      • Personal docent interí.
      • Resta de professorat.
      • Per a tindre dret a certificació cal participar, si més no, en el 85% de la formació sobre el total de les hores programades, tenint en consideració a més que la participació en les tres sessions síncrones té caràcter obligatori.
      Observacions
        • Aquesta formació es realitzarà sota la modalitat semiprencial, amb tres sessions síncrones via Teams, que serviran per a presentar les bases generals del curs, fer-ne el seguiment i compartir i avaluar les possibilitats didàctiques dels materials treballats.
        • Les sessions per videoconferència tenen caràcter obligatori i se celebraran dilluns, en horari de 17 a 19 hores, segons aquest calendari:
        • 22 de gener de 2024: presa de contacte i escalfament.
        • 12 de febrer de 2024: acompanyament dels aprenentatges.
        • 4 de març de 2024: avaluació del procés formatiu.
        Termes Consultar inscripcions