Reflexionar i fomentar els plantejaments de treball intercultural en els centres.
Aproximació a contextos culturals concrets.
Iniciar i aprofundir al voltant de principis metodològics per a integrar el fet intercultural als centres a través de tècniques específiques.
Conéixer formes d'organitzar el centre per a afavorir la inclusió des d'una perspectiva intercultural.
Proporcionar ferramentes de treball: coneixement de diversos materials i recursos existents per a donar resposta a la diversitat cultural dels centres.
Conéixer i intercanviar diferents experiències d'aula i de centre.
OBJECTIUS ESPECÍFICS
1. Identificar i analitzar els contextos que possibiliten el creixement de discursos d'odi en la societat actual.
2. Adquirir coneixements teòrics i pràctics per tal d'analitzar de forma crítica noves situacions socials i educatives derivades dels discursos d'odi que repercuteixen als centres docents.
3. Estudiar estratègies i tècniques, mitjançant un enfocament comunicatiu, que ens permeten reconéixer i treballar aquells discursos susceptibles de generar estigmatització i exclusió social, en particular dels col·lectius vulnerables.
4. Aportar i confeccionar recursos pràctics que ens ajuden a treballar aquestes situacions a l'aula.
Continguts
Referents teòrics i conceptualització de l'Educació Intercultural.
La interculturalitat com a senyal d'identitat i proposta educativa en el centre.
Estratègies i metodologies actives per afavorir la interrelació en contextos interculturals.
Aspectes organitzatius, metodològics i didàctics en l'ensenyança per a desenrotllar un currículum intercultural.
Materials i recursos per a fomentar la interculturalitat.
Exposició d'experiències de centres i d'aula amb bones pràctiques d'educació intercultural.
CONTINGUTS ESPECÍFICS
Aquest curs mira d'actualitzar conceptualment pràctiques educatives a fi d'adaptar-les al context actual, fruit de l'emergència dels discursos d'odi, per tal d'oferir als professionals de l'ensenyament eines que servisquen per a afinar les respostes educatives a discursos cada vegada més presents i més captivadors per a l'alumnat adolescent.
Tota aquesta feina es durà a terme a partir d'un enfocament comunicatiu, reivindicant la llengua i els instruments comunicatius com a proposta metodològica per afrontar situacions educatives complexes, d'acord amb els blocs de continguts següents:
Bloc 1. Introducció conceptual.
Bloc 2. Estratègies i eines antirumors.
Bloc 3. Notícies falses o "fake news".
Bloc 4. Anàlisi de casos.
Bloc 5. Caixa d'eines en favor del respecte i la tolerància.
Dirigit A
Professionals de l'ensenyament que imparteixen docència a alumnat adolescent i jove.
Condicions
En la tria de professorat participant tenen prioritat els professionals de l'ensenyament que treballen amb alumnat adolescent i jove en centres d'educació secundària i batxillerat, centres de formació de persones adultes i centres que imparteixen docència en cicles formatius i ensenyaments de règim especial.
Hi té preferència el professorat adscrit a centres educatius de la zona d'actuació del CEFIRE d'Elda. A més a més, s'hi aplicarà aquest ordre de prioritat:
Funcionaris i funcionàries de carrera.
Professorat en pràctiques.
Personal docent interí.
Resta de professorat.
Per a tindre dret a certificació cal participar, si més no, en el 85% de la formació sobre el total de les hores programades, tenint en consideració a més que la participació en les tres sessions síncrones té caràcter obligatori.
Observacions
Aquesta formació es realitzarà sota la modalitat semiprencial, amb tres sessions síncrones via Teams, que serviran per a presentar les bases generals del curs, fer-ne el seguiment i compartir i avaluar les possibilitats didàctiques dels materials treballats.
Les sessions per videoconferència tenen caràcter obligatori i se celebraran dilluns, en horari de 17 a 19 hores, segons aquest calendari:
22 de gener de 2024: presa de contacte i escalfament.
12 de febrer de 2024: acompanyament dels aprenentatges.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.