Sandra Molines Borrás Rosa De Los ángeles Fernández Lagar Jesus Bonifacio Iriarte Campo
Objectius
Oferir al professorat teoria i activitats didàctiques que ajuden a descobrir els estereotips i barreres invisibles que impedixen l'igualtat d'oportunitats real.
Promoure i difondre les bones pràctiques en coeducació.
Aprofundir en la importància de l'espai en el procés d'aprenentatge de les criatures.
Oferir estratègies per a analitzar i transformar els espais educatius.
Aportar recursos i experiències de referència.
Comprendre la importància de la coeducació com a cultura escolar de pau i equitat.
Conèixer els elements del currículum explícit, ocult i omès, que contribueixen a la inèrcia i repetició de coneixements i actituds sexistes i violentes.
Desenvolupar el sentit crític contra el sexisme com en alternatives per a la seua neutralització i desaparició.
Abordar la socialització diferencial de xiquetes i xiquets i la seua influència en la vida de la comunitat educativa en el seu conjunt i de cada persona en particular.
Implicar activament a tot el professorat del centre en el canvi des de la igualtat formal a la igualtat real, i en la inclusió.
Reforçar la tasca que es realitza en el centre educatiu respecte a la Coordinació d'Igualtat i Convivència (CIC).
Continguts
De la igualtat d'oportunitats a la igualtat real.
De la identitat de gènere a la identitat personal.
Del repartiment del treball per sexes a la conciliació de vida personal i laboral.
De la violencia exercida contra les dones a la convivencia pacífica.
Termes i conceptes: coeducació, igualtat, pau, desigualtat, sexisme, androcentrisme, discriminació, diferència, diversitat, misogínia, masclisme, rols, estereotips, corresponsabilitat i violència de gènere.
L'enfocament de gènere en educació des d'una pluriperspectiva interseccional: desvetlar el sexisme i promoure l'ús del llenguatge igualitari.
Crítica i correcció de conductes que expressen valors i actituds irrespectuoses, antesala d'aprenentatges de violència sexual i relacional.
Aprenentatges d'empatia, solidaritat i resolució no violenta de conflictes.
Assetjament i ciberassetjament.
Sistema sexe-gènere.
La socialització diferencial: crítica del fet masculí i del femení, dicotomia i jerarquia. Altres formes de ser persona i de relacionar-se.
Espais coeducatius i inclusius.
Videojocs i ciberespai.
La igualtat i inclusió en el Projecte Educatiu de Centre.
Masculinitats igualitàries.
Accions sistèmiques en pro d'una cultura d'igualtat, inclusiva, interseccional i de pau.
Dirigit A
Interniveles
Dirigit a persones coordinadores d'igualtat i convivència, equips directius, departament d'orientació, persones tutores, al professorat que pertany a la comissió de convivència.
La selecció de participants es realitzarà seguint els següents criteris la convocatòria d'AAPP:
1. Professorat funcionari de centres sostinguts amb fons públics
2. Professorat en borsa en actiu
En tots els casos es respectarà l'ordre d'inscripció, havent confirmat la participació, i es prioritzarà el no estar fent una altra acció formativa.
El personal laboral de centres de règim privats i/o concertats no podran participar d'aquesta convocatòria d'administracions públiques.
Observacions
Planificació de les sessions:
6 sessions de 2h amb TEAMS i 3h de treball en Aules
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.