Jornades 22HS88IN050 - Recursos didàctics sobre la Memòria Històrica i Democràtica i els refugis antiaeris a la ciutat d'Alacant
Ofertat per CEFIRE Específic d'Àmbit Humanístic Social
Humanístic
4 de maig de 2022
25 de maig de 2022
13 hores
32 (61 inscripcions realitzades)
Finca Benisaudet
Alacant (Alacant)
17 de març de 2022
24 d'abril de 2022
30 d'abril de 2022
04/05/2022 - 17:00 a 19:30
07/05/2022 - 10:00 a 12:30
18/05/2022 - 17:00 a 19:30
21/05/2022 - 10:00 a 12:30
25/05/2022 - 17:00 a 19:30
Ponents
Pablo Manuel Rosser Limiñana
Seila Soler Ortiz

• Conéixer el nostre patrimoni i la seua relació amb el currículum.
  • Proporcionar orientacions metodològiques per a conéixer i valorar el patrimoni a través dels itineraris.
  • Orientar la planificació d'itineraris des de diferents perspectives i objectius.
  • Facilitar o elaborar recursos que permeten aprofitar estos itineraris per a millorar l'aprenentatge de l'alumnat.
  • Alacant, com a zona de rereguarda, va jugar un paper molt important en la guerra civil espanyola. Els bombardejos es van aguditzar sobre la població civil a fi de fer fallida la seua moral i forçar al govern de la República a una rendició, arribant a patir la ciutat més de 70 bombardejos que van provocar un gran nombre de víctimes. El bombardeig del mercat, el 25 de maig de 1938 va causar més de 300 víctimes. Per a protegir la població civil es van construir 94 refugis, dels quals hui dia s'han fet visitables sis.
  • L'objecte d'aquesta jornada és conéixer el context històric d'Alacant aquests anys, visibilitzar a la població civil i les víctimes, dotar als docents de recursos didàctics per a treballar amb els seus alumnes i conscienciar a les noves generacions sobre una part de la nostra història que mai s'hauria de repetir.
  • OBJECTIUS PROPIS
  • Situar a Alacant en el context de la guerra civil de 1936-1939.
  • Conéixer el patrimoni de l'etapa del conflicte civil a la ciutat d'Alacant.
  • Entendre els conceptes de Memòria Històrica i Democràtica.
  • Mostrar als docents els recursos didàctics existents per a treballar amb l'alumnat.
  • Visitar els refugis parar conéixer el seu aprofitament didàctic.
    • CONTINGUTS PROPIS DEL CURS
    • Alacant i la guerra civil espanyola 1936-1939.
    • Els bombardejos, la Junta Local de Defensa Passiva i els refugis antiaeris.
    • La memòria i l'oblit. Memòria Històrica i Democràtica a la ciutat d'Alacant.
    • Recursos didàctics patrimonials memorístics sobre la guerra civil a Alacant; breakout físic, breakout digital i urbangame (joc urbà).
    • La Sala de Màquines (Centre d'Interpretació de la Guerra Civil), refugis de Sèneca, Balmis, Marvá, Tordera, Tabacalera i Palmeretes.
    • PROGRAMACIÓ:
    • 04/05/22 (dimecres) de 17.00 a 19.30. Lloc: Ludoteca Finca de Benisaudet a Alacant. La guerra civil a Alacant. Concepte de memòria i oblit. Els bombardejos, la Junta Local de Defensa Passiva i la necessitat dels refugis antiaeris. Recursos Memorístics d'Alacant: estat de la qüestió.
    • 07/05/22 (dissabte) de 10.00 a 12.30. Visita guiada a la Sala de Màquines (Centre d'Interpretació de la Guerra Civil), refugi de Sèneca (R31) i refugi de Balmis (R46)
    • 11/05/22 (dimecres) de 17.00 a 19.30. Lloc: Ludoteca Finca de Benisaudet a Alacant. Recursos didàctics per als docents: pautes per a la realització d'un breakout físic i un breakout digital sobre recursos memorístics d'Alacant.
    • 18/05/22 (dimecres) de 17.00 a 19.30. Lloc: Ludoteca Finca de Benisaudet a Alacant. Recursos didàctics per als docents: pautes per a la realització d'un *urbangame (joc urbà) sobre recursos memorístics d'Alacant.
    • 21/05/22 (dissabte) de 10.00 a 12.30. Visita guiada als refugis de Marvá (R35), Tordera(R38), Tabacalera(R69) i Palmeretes (R36).
      • Els participants han de ser docents no universitaris amb destí en centres públics o en centres privats-concertats de la Comunitat Valenciana, o pertànyer a la borsa de treball de la Conselleria d'Educació de la Comunitat Valenciana.
        • Prioritat d'admissió dels participants :
        • 1. Professorat que imparteix assignatures d'humanitats i ciències socials: Primària (Ciències Socials), Secundària (professorat de Geografia i Història, Llengües Clàssiques, Economia i Filosofia.
        • 2. Resta del professorat.
        • Segons l'Ordre 65/2012 tindran preferència de participació, en igualtat de condicions, aquelles persones inscrites que no estiguen cursant cap altra activitat.
        Observacions
          • La participació en les activitats requerirà de la prèvia inscripció i confirmació en els terminis que s'indiquen, i suposarà l'acceptació del disseny i projecte de les mateixes.
          • A l'hora d'inscriure's, és convenient indicar una adreça de correu electrònic operativa per a facilitar la comunicació amb l'assessor i per a rebre la informació referent a este curs.
          • No es podrà participar en activitats formatives addicionals solapades en el temps si el còmput d'hores supera les 15 setmanals o es produïx coincidència de sessions.
          • CRITERIS D'AVALUACIÓ DE LA PARTICIPACIÓ:
          • Jornada de 08 hores presencials. El CEFIRE certificarà als participants que assistisquen a un mínim del 85% de les hores presencials de la jornada i realitzen les activitats obligatòries si n'hi hagueren.
          • La confirmació i no assistència, segons la normativa vigent, pot comportar penalització en les següents sol·licituds de formació.