Isabel Castillo Fernández Ana Queralt Blasco Cristina Alejandra Menescardi Royuela Jorge Romero Martinez Isaac Estevan Torres Jose Octavio Alvarez Solves Xavier Garcia Masso Javier Molina Garcia
Objectius
Difondre els principis metodològics que sustenten la millora de les competències científiques.
Proporcionar estratègies i recursos per treballar les competències científiques.
Sensibilitzar i motivar el professorat dins del seu equip de treball.
OBJECTIUS ESPECÍFICS:
Aprendre els conceptes bàsics per a la creació d'escoles i transformació de classes tradicionals a classes actives.
Conéixer les bases per a desenvolupar escoles actives on els continguts de les assignatures com *CTEM (e.g., la resolució de problemes que requerisquen operacions elementals de càlcul, coneixements geomètrics i estimacions, etc.) s'impartisquen incloent activitats en moviment.
Gestionar els climes motivacionals de l'aula.
Generar processos d'influència social inclusius des dels estils transformacionals d'ensenyament per a un desenvolupament psicosocial positiu.
Iniciar-se en la investigació-acció educativa com a forma de millora docent, adquirint competències de desenvolupament del pensament crític, transferència i aplicació pràctica a l'aula.
Conéixer estratègies didàctiques que afavorisquen l'adquisició de competències docents innovadores i inclusives que ajuden a la creació d'escoles i classes actives.
Continguts
Desenvolupament i aplicació del pensament científic-tècnic per a interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions.
Coneixement de la influència dels àmbits científic i tecnològic en la vida personal, la societat i el món natural.
Diferenciació i valoració del coneixement científic al costat d'altres formes de coneixement.
Utilització de valors i criteris ètics associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic.
Expressió corporal, ritme, creativitat, jocs i activitats espressives.
CONTINGUTS ESPECÍFICS:
1. Creació d'escoles actives. Un enfocament cap a les classes actives.
a. Model d'escoles actives. Teoria ecològica de la AF.
b. Activitat física i salut. Desplaçament actiu.
c. Aprenentatge motor i la seua implicació cognitiva.
d. Aprenentatge cooperatiu.
e. Sensibilització de l'alumnat cap a la diversitat funcional.
f. Programació de recursos específics per a classes actives.
2. La figura del docent com a dinamitzadors a l'aula. Cap als entorns actius.
a. El clima motivacional a l'aula.
b. Estratègies didàctiques i motivacionals a l'aula.
c. L'estil transformacional d'ensenyament.
3. Alfabetització motriu. Concepte, estructura i model pedagògic.
a. Models teòrics.
i. Dimensió física.
ii. Dimensió psicològica.
iii. Dimensió social.
iv. Dimensió cognitiva.
b. Model pedagògic en EF.
4. La investigació en EF; cap a les escoles actives. Projecte ALPHYL.
Dirigit A
Professorat d'Educació Primària que impartisca Ciències de la Naturalesa i/o Matemàtiques.
Condicions
Atés que és un curs d'Administracions Públiques, podrà participar:
1.-El personal docent no universitari i el personal tècnic educatiu que preste els seus serveis en centres educatius no universitaris de titularitat de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.
2.-El personal docent i personal tècnic educatiu amb destinació en centres no universitaris de titularitat de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, des dels quals es presten serveis tècnics de suport educatiu als centres educatius referits.
3.-El personal docent i personal tècnic educatiu interí, que es trobe en alguna de les bosses destinades a cobrir llocs de treball en els centres ressenyats en els punts anteriors.
Per a la determinació final de les persones participants, se seguirà l'ordre de prelació establert en l'enumeració anterior.
Es prioritzaran les places en funció del nombre de participants d'un mateix centre. S'aconsella que participen, almenys, dos professors per centre.
Observacions
El curs consta de 30 hores en modalitat semipresencial. Durant sis dies, s'impartiran 12 sessions de dues hores cadascuna (dues sessions cada dia) en modalitat presencial (dilluns, dimarts, dimecres i dijous de 9.00 a 13.30 des del 5 al 13 de juliol de 2022). A més, es realitzaran dos dies de treball autònom (sis hores).
El material docent, així com les activitats particulars de cada sessió, seran facilitades en manera digital. Les sessions presencials tindran un caràcter teoricopràctic i s'impartiran a l'aula tradicional i/o en gimnàs. En tot cas, s'afavorirà la participació reflexiva i activa. Es recomana assistir amb roba còmoda i/o esportiva.
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.