Servei de Formació del Professorat
Curs 23CA77ES017 - SUCRE: Programació visual amb sensors i actuadors per a la realització de projectes col·laboratius a l'aula
Ofertat per CEFIRE de Castelló
Dades generals
General àmbit científic
7 de març de 2023
16 de maig de 2023
20 hores
15 (13 inscripcions realitzades)
Universitat Jaume I
Castelló De La Plana (Castelló)
Terminis D'inscripció
24 de novembre de 2022
26 de febrer de 2023
5 de març de 2023
07/03/2023 - 17:30 a 20:30
21/03/2023 - 17:30 a 20:30
28/03/2023 - 17:30 a 20:30
04/04/2023 - 17:30 a 20:30
16/05/2023 - 17:30 a 19:30
Ponents
Sergio Trilles Oliver
Carlos Granell Canut

Objectius
  • Difondre els principis metodològics que sustenten la millora de les competències científiques.
  • Proporcionar estratègies i recursos per treballar les competències científiques.
  • Sensibilitzar i motivar el professorat dins del seu equip de treball.
  • La iniciativa SUCRE de l'UJI, http://www.programasucre.com/, posa en valor la tecnologia educativa aplicada al pensament computacional, la programació i l'Internet de les Coses, per tal de promoure la ciència, el contingut STEM i les vocacions científiques de l'estudiantat preuniversitari.
  • SUCRE es divideix en dos productes: 1/ SUCRE4Stem, dirigit especialment a l'últim cicle d'educació primària ia l'educació secundària (http://programasucre.es/sucre4stem/); i 2/ Sucre4Kids, adreçat a l'alumne més jove. En aquest vídeo de només 4 minuts (https://youtu.be/Pgm6ETIYMqs), es descriu la iniciativa SUCRE i les característiques principals dels dos productes: SUCRE4Stem i SUCRE4Kids. Aquest curs se centra en SUCRE4Stem, encara que també es mostrarà el producte SUCRE4Kids.
  • Al final del curs, els participants seran capaços de:
  • ¿ Conèixer i analitzar les implicacions i l'abast del terme Pensament Computacional, contextualitzat a la normativa educativa recent.
  • ¿ Comprendre conceptes bàsics de maquinari (sensors, actuadors i microcontroladors) i diferenciar els potencials usos ¿docents¿ de cadascun dels sensors/actuadors.
  • ¿ Comprendre conceptes bàsics de programari (programació visual per blocs, instruccions de programació) i la seva relació amb el muntatge del maquinari.
  • ¿ Comprendre conceptes més avançats relacionats amb Internet de les Coses (IoT) i comunicació en xarxa.
  • ¿ Construir muntatges de maquinari (sensors/actuadors) i el codi que els sustenta (amb SUCRE4Stem) per a la resolució de problemes específics de forma individual (un microcontrolador).
  • ¿ Construir muntatges de maquinari (sensors/actuadors) i el codi que els sustenta (amb SUCRE4Stem) per a la resolució de problemes col·laboratius (diversos microcontroladors col·laboren i comparteixen dades entre ells).
  • ¿ Avaluar el rol del pensament computacional en la resolució de problemes individuals i/o col·laboratius i la seva aplicació a l'aula en situacions d'aprenentatge per a diferents matèries (matemàtiques, biologia, digitalització, etc)
  • ¿ Valorar l'aplicació i el desplegament de SUCRE4Stem a nivell de centre educatiu.
Continguts
  • Desenvolupament i aplicació del pensament científic-tècnic per a interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions.
  • Coneixement de la influència dels àmbits científic i tecnològic en la vida personal, la societat i el món natural.
  • Diferenciació i valoració del coneixement científic al costat d'altres formes de coneixement.
  • Utilització de valors i criteris ètics associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic.
  • ¿ Pensament Computacional i SUCRE
  • ¿SUCRE4Stem: SUCRECore + SUCRECode + maletí + projectes individuals/col·laboratius multidisciplinars ¿ situacions d'aprenentatge on el pensament computacional és clau
  • ¿ SUCRECore (hardware): components, característiques i funcions
  • ¿ SUCRECode (programari): constructors de programació visual per blocs i gestió i creació de projectes.
  • ¿ Creació de projectes individuals i col·laboratius, de caràcter multidisciplinar, amb SUCRE4Stem
  • ¿ Aproximacions pedagògiques per a la integració de projectes col·laboratius a l'aula
Dirigit A
    • Professorat de Secundària i Batxillerat i Professorat de Cicles Formatius (FP). El perfil docent està orientat a matèries de tecnologia i ciències (STEM).
    Observacions
      • El curs consta de 5 sessions presencials de la següent forma.
      • ¿ 4 sessions de 3 hores cadascuna, de 17.30 a 20.30 per al 7, 21 i 28 de març, i el 4 d'abril.
      • ¿ Durant les setmanes entre Setmana Santa i la darrera sessió de curs, els participants dissenyaran i portaran a terme, si és possible, una situació d'aprenentatge a l'aula amb Sucre4Stem.
      • ¿ 1 sessió de 2 hores de 17:30 a 19:30 el dia 16 de maig
      Termes Consultar inscripcions