Difondre els principis metodològics que sustenten la millora de les competències científiques.
Proporcionar estratègies i recursos per treballar les competències científiques.
Sensibilitzar i motivar el professorat dins del seu equip de treball.
La iniciativa SUCRE de l'UJI, http://www.programasucre.com/, posa en valor la tecnologia educativa aplicada al pensament computacional, la programació i l'Internet de les Coses, per tal de promoure la ciència, el contingut STEM i les vocacions científiques de l'estudiantat preuniversitari.
SUCRE es divideix en dos productes: 1/ SUCRE4Stem, dirigit especialment a l'últim cicle d'educació primària ia l'educació secundària (http://programasucre.es/sucre4stem/); i 2/ Sucre4Kids, adreçat a l'alumne més jove. En aquest vídeo de només 4 minuts (https://youtu.be/Pgm6ETIYMqs), es descriu la iniciativa SUCRE i les característiques principals dels dos productes: SUCRE4Stem i SUCRE4Kids. Aquest curs se centra en SUCRE4Stem, encara que també es mostrarà el producte SUCRE4Kids.
Al final del curs, els participants seran capaços de:
¿ Conèixer i analitzar les implicacions i l'abast del terme Pensament Computacional, contextualitzat a la normativa educativa recent.
¿ Comprendre conceptes bàsics de maquinari (sensors, actuadors i microcontroladors) i diferenciar els potencials usos ¿docents¿ de cadascun dels sensors/actuadors.
¿ Comprendre conceptes bàsics de programari (programació visual per blocs, instruccions de programació) i la seva relació amb el muntatge del maquinari.
¿ Comprendre conceptes més avançats relacionats amb Internet de les Coses (IoT) i comunicació en xarxa.
¿ Construir muntatges de maquinari (sensors/actuadors) i el codi que els sustenta (amb SUCRE4Stem) per a la resolució de problemes específics de forma individual (un microcontrolador).
¿ Construir muntatges de maquinari (sensors/actuadors) i el codi que els sustenta (amb SUCRE4Stem) per a la resolució de problemes col·laboratius (diversos microcontroladors col·laboren i comparteixen dades entre ells).
¿ Avaluar el rol del pensament computacional en la resolució de problemes individuals i/o col·laboratius i la seva aplicació a l'aula en situacions d'aprenentatge per a diferents matèries (matemàtiques, biologia, digitalització, etc)
¿ Valorar l'aplicació i el desplegament de SUCRE4Stem a nivell de centre educatiu.
Continguts
Desenvolupament i aplicació del pensament científic-tècnic per a interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions.
Coneixement de la influència dels àmbits científic i tecnològic en la vida personal, la societat i el món natural.
Diferenciació i valoració del coneixement científic al costat d'altres formes de coneixement.
Utilització de valors i criteris ètics associats a la ciència i al desenvolupament tecnològic.
¿ Pensament Computacional i SUCRE
¿SUCRE4Stem: SUCRECore + SUCRECode + maletí + projectes individuals/col·laboratius multidisciplinars ¿ situacions d'aprenentatge on el pensament computacional és clau
¿ SUCRECore (hardware): components, característiques i funcions
¿ SUCRECode (programari): constructors de programació visual per blocs i gestió i creació de projectes.
¿ Creació de projectes individuals i col·laboratius, de caràcter multidisciplinar, amb SUCRE4Stem
¿ Aproximacions pedagògiques per a la integració de projectes col·laboratius a l'aula
Dirigit A
Professorat de Secundària i Batxillerat i Professorat de Cicles Formatius (FP). El perfil docent està orientat a matèries de tecnologia i ciències (STEM).
Observacions
El curs consta de 5 sessions presencials de la següent forma.
¿ 4 sessions de 3 hores cadascuna, de 17.30 a 20.30 per al 7, 21 i 28 de març, i el 4 d'abril.
¿ Durant les setmanes entre Setmana Santa i la darrera sessió de curs, els participants dissenyaran i portaran a terme, si és possible, una situació d'aprenentatge a l'aula amb Sucre4Stem.
¿ 1 sessió de 2 hores de 17:30 a 19:30 el dia 16 de maig
Les presents accions formatives estan destinades al professorat no universitari amb destí en centres públics (i privats concertats, en el seu cas) de la Comunitat Valenciana.
Les activitats en què no es cobrisca, almenys, el 60% de les places oferides, podran ser anul·lades pel CEFIRE corresponent. Per a una informació més concreta sobre qualsevol acció formativa dirigir-se al coordinador corresponent.
INSCRIPCIÓ: A través d'esta pàgina web.
En cas de tindre preferència, d'acord amb les condicions específiques de cada activitat, cal indicar o justificar els criteris al·legats.
TERMINI D'INSCRIPCIÓ: Per a cada activitat, excepte per les que s’indique expressament, finalitza deu dies abans del començament de la mateixa.
ADMISSIÓ: Les peticions s'atendran en funció de les condicions específiques de participació de l'activitat corresponent i, en cas d'igualtat, per l'orde de registre d'entrada de les sol·licituds. Les llistes d'admesos es faran públiques en la pàgina web del Servici almenys 7 dies abans de l'inici de l'activitat.
CONFIRMACIÓ D'ASSISTÈNCIA: El professorat admés a una activitat ha de confirmar l'assistència a la mateixa. L'absència de confirmació facultarà al CEFIRE per a seleccionar a altres sol·licitants que es troben en llista d'espera. Els sol·licitants admesos que per qualsevol motiu, raonablement justificat, no puguen assistir a l'activitat, ho han de comunicar al CEFIRE abans del seu inici, perquè es puga seleccionar a altres de la llista d'espera. L'absència de comunicació i assistència facultarà al CEFIRE per a no adjudicar-los posteriors accions formatives que demanen.
CERTIFICACIÓ: Expedida pel CEFIRE concret. Condicions per a la seua obtenció: realització de les activitats proposades i assistència, almenys, al 85 % de les hores totals de l'activitat (Orde de 21 de desembre de 2010). L'assistència inferior al percentatge assenyalat exclou de l'expedició de qualsevol certificat.