Curs 23EL88IN001 - La memòria democràtica a les aules: ferramentes, estratègies i potencialitats
Ofertat per CEFIRE d'Elda
Humanístic
12 de gener de 2023
2 de febrer de 2023
30 hores
35 (37 inscripcions realitzades)
a distància amb sessions síncrones per videoconferència
Elda (Alacant)
Heriberto Mira Hernandez
2 de novembre de 2022
12 de desembre de 2022
19 de desembre de 2022
Ponents
Vicent Galiana Cano

• Actualitzar la formació del professorat en els enfocaments metodològics més innovadors, proporcionant nous recursos per a la seua aplicació en l'aula.
  • Analitzar els plantejaments didàctics que s'utilitzen en l'aula i la seua contribució al desenrotllament de les competències clau.
  • Conèixer les principals aportacions realitzades per treballar la memòria democràtica a l'ESO i Batxillerat
  • Promoure la reflexió al voltant de la gestió del passat traumàtic en el procés d'ensenyament-aprenentatge
  • Facilitar l'aproximació a les ferramentes i recursos didàctics per a treballar la memòria democràtica, i els conflictes actuals que se'n deriven, a l'aula
  • Traslladar a l'aula i adaptar a l'alumnat els debats i aprenentatges recents en la matèria
  • Analitzar les relacions passat-present des d'un prisma pluridisciplinar, situant les violacions de drets humans com a objecte de treball
  • Dissenyar noves formes de treball a l'aula per abordar les potencialitats de la història del temps present: història local, història oral, història social i història de les majories
  • Promoure la recuperació i l'ús del llegat documental de la repressió franquista i les seues potencialitats de treball a l'aula
  • Dissenyar un projecte didàctic per treballar la memòria democràtica a l'aula
    • Conceptes claus vinculats a la memòria democràtica
    • Història, memòria i conflicte social
    • Violència política i passat traumàtic: enfocaments per treballar a l'aula
    • Quina història ensenyem? Subjectes, perspectives i ombres
    • Recursos, arxius i documents: l'alumnat aprèn història o escriu la història?
    • Històries, relats i passats: de les memòries dividides a la memòria democràtica
      • Professorat de Geografia i Història
      • Professorat de Filosofia
      • Professorat de l'àmbit humanístic
        • Curs online realitzat a través de la plataforma Aules i Teams.
        • Hi haurà sessions de treball conjuntes (virtuals) i tasques de treball individual.
        • El professorat haurà de realitzar les tasques i presentar una proposta didàctica per a treballar la memòria democràtica al seu centre.
        • S'hi oferirà al professorat lectures, recursos i directoris per a ampliar els seus coneixements i facilitar la recerca.
        • Sessions presencials-telemàtiques:
        • 12 de gener de 2023: 17.00 h.-19.00 h.: La memòria democràtica a les aules: legislació, anàlisi de llibres de text i identificació de mancances.
        • 19 de gener de 2023: 17.00 h.-19.00 h.: Memòries emblemàtiques i educació secundària: què pretenem ensenyar?
        • 26 de gener: 17.00 h. - 19.00 h.: La història oral i el passat recent: eines per recuperar la memòria col¿lectiva.
        • 2 de febrer de 2023: 17.00 h. - 19.00 h.: De la protesta a la proposta: pautes pel disseny d'activitats
        • Data d'entrega del projecte final: 3 de març de 2023