Foro de debate Tema 5

Aportacions recíproques

 
Picture of Roger Edgar Domenech Corbi
Aportacions recíproques
by Roger Edgar Domenech Corbi - Sunday, 16 December 2012, 1:09 AM
 

He deixat aquest tema per al final i pot ser siga pel qual duria haber començat, perquè pense que és de cabdal importància, fonamental per a entendre el sentit del projecte de les comunitats d'Aprenentatge.

Que aporten la participació de les famílies i d'altres persones de la comunitat al centre educatiu i a l'aprenentatge de l'alumnat?

Doncs primer que tot, cal veure, què, obrir el centre a les families i altre persones, asociacions o intitucions del context més proper és bàsic per tal d'entendre el concepte bàsic del que és una comunitat d'aprenentatge. És més, al meu parer és inclús el que li dóna nóm a aquesta realitat. Si el centre deixa entrar a tots aquests elements és quan realment existèix la COMUNITAT que ajuda a l'APRENENTATGE de l'alumne.

Qualsevol persona adulta (segons Habermas) que estiga en contacte amb l'alumne, amb tot el bagatge cultural i experimental que té, contribueix a l'enriquiment de l'alumne en el seu aprenentatge. Si aquestes persones o institucions són de l'entorn que l'alumne viu dia a dia, és a dir són de la mateixa COMUNITAT de la que forma part l'alumne. aquest enriquiment és molt més efectiu. Però així i tot, si no ho és, contribuix a donar un altre punt de vista, una altra realitat a l'aprenentatge de l'alumne.

Però jo crec que ens deixem una altra pregunta clau, la realitzada alcontrari de la que nes fem en aquest tema, és a dir:

Què aporta el centre i la relacio amb els alumnes a aquestes persones que participen en la CA?

Durant la meua participació al segon encontre estatal de comunitats d'Aprenentatge, vaig escoltar el testimoni d'una mare de dos alumnes del CP La Paz D'albacete. Aquesta mare ens contava com, des de la seva participació en l'escola, s'habia donat compte que hi havia una altra vida possible fora del barri. Ens explicava que ella s'havia donat compte a l'escola que era el referent per als seus fills i que debia donar-los exemple. Però sobre tot va ser emotiu quan va explicar que ella va anar a l'escola per primera vegada quan es va asabentar què durant la fase del somni al CP la Paz, el somni del seu fill va ser que sa mare anara com a voluntària a l'escola. Crec que aquesta vivència explicada en primera persona per la mare, ens fa veure que les aportacions son recíproques, tant de les families i entitats al centre i als alumnes, com a l'inrevés, i que és així com poc a poc es va donant forma al veritable sentit de les paraules COMUNITAT d'APRENENTATGE.