Foro de debate Tema 6

LECTURA DIALÒGICA

 
Picture of LUCÍA MORENO FERNÁNDEZ
LECTURA DIALÒGICA
by LUCÍA MORENO FERNÁNDEZ - Saturday, 27 October 2012, 9:46 AM
 

La lectura dialògica implica desplaçar el centre del significat d'una interacció subjectiva entre persona i text a nivell individual cap a una interacció intersubjectiva entre xiquetes i/o persones adultes en relació al text.

Allò que un xiquet pot arribar a llegir, comprendre i interpretar amb altres persones del seu entorn defineix la seua zona de desenvolupament pròxim en l'àmbit de la lectura.

N'hi ha que afegir el procés de transformació dels participants. El diàleg igualitati, l'ambient solidari i les reflexions que es deriven fan que persones que mai abans s'hagueren atrevit a parlar en públic o a expressar la seua opinió entren un debat entorn els temes que es discuteixen.

Les tertúlies literàries canvien el seu autoconcepte adquirint més autoestima i seguretat i modificant així les relacions que tenen al seu entorn, superant barreres i augmentant la participació social. Així, la transformació que es genera no és sols individual sinó també social i del seu entorn, produïnt-se una implicació al centre, barri i comunitat.

La lectura dialògica implica l'augment de les interaccions en contextos educatius: més persones adultes i més espais. A partir de la participació d'altres agents educatius, de pares, mares, iaios, germans, veïns, etc., els xiquets se n'adonen de que aprenen més i de que són més capaços. Inmersos en aquesta dinàmica, intensifiquen la dimensió instrumental perque la millor motivació per a aprendre és aprendre.

Tot això contribueix a l'acceleració del seu aprenentatge de la lectura i posterior desenvolupament com a persones lectores. Si s'obrin les aules a familiars l'intercanvi es torna més enriquidor per l'aprenentatge. La participació dels pares és, sense dubte, un element de qualitat.  Les interaccions que es donen en els grups interactius es produeixen sense que exista una jerarquia entre qui transmiteix el coneixment i qui el rep. En aquest sentit, es dóna un diàleg igualitari en el que l'alumnat pot expressar lliurement la seua opinió i es debat tenint en compte quin és el millor argument i no qui l'emet.