Foro de debate Tema 6

Característiques de la lectura dialògica que incideixen en la millora educativa dels seus participants

 
Picture of Rafael Nelson Segui Penades
Característiques de la lectura dialògica que incideixen en la millora educativa dels seus participants
by Rafael Nelson Segui Penades - Sunday, 14 October 2012, 6:35 PM
 

Característiques de la lectura dialògica que incideixen en la millora educativa dels seus participants.

 

Atenent la lectura dels textos proposats al voltant de la lectura dialògica i de les biblioteques tutoritzades cal que aquestes tinguen les característiques següents:

 

    El paper del moderador o moderadora (professor o professora cas de realitzar-se a l’aula). El paper de la persona que modera ha de ser el d’organitzar, planificar, coordinar, preparar, donar la paraula per igual, no emetre judicis, no intentar imposar la seua opinió o interpretación del text i fer participar a tots i totes. No s’ha d’entendre com el representant del poder, qui té la raó o l’única manera d’entendre el text.

 

    El grup ha de ser heterogeni, amb persones de diferents punts de vista, si és possible de cultures o religions diferents, a més de pertanyents a grups socials diferents i amb diferents nivells d’estudis, i amb la presència de persones adultes. Així amb les aportacions dels diferents punts de vista cadascú va perfilant i reorganitzant el seu pensament i coneixement i veu la vida des d’altre punt de vista.

 

    S’ha d’escoltar a tots i totes i valorar les seues aportacions. El fet que una persona tinga o no estudis, pertanga a la cultura dominant o no, siga el moderador o no, no ha de ser un fet rellevant de la seua aportació per eixe fet sinó pels arguments que presente.

 

    L’acte comunicatiu ha de ser sincer, diferent i independent del poder siga quin siga en eixe moment. Només des de la sinceritat s’arribarà a un vertader acte comunicatiu on ningú se senta discriminat per la posición que ocupa o per por a que se’l jutge per allò que diu.

 

    En el cas de les biblioteques tutoritzades cal que es tracten obres de la literatura universal.

 

    S’ha de tractar d’un diàleg igualitari. Totes les aportacions són igual de vàlides

 

    La interpretació del text s’ha de realitzar de manera interactiva i dialògica deixant participar totes les opcions que ho sol·liciten.